Bestandslijst
Van Techniek in Nederland
Datum | Naam | Miniatuur | Grootte (bytes) | Gebruiker | Beschrijving | Versies |
---|---|---|---|---|---|---|
7 jul 2006 07:56 | Zware stoomlocomotief.jpg (bestand) | 113 kB | DvandenBrink | (Voor de zware kolentreinen vanuit Limburg naar het noorden van het land hadden de Nederlandse Spoorwegen in de jaren twintig zware stoomlocomotieven in dienst genomen.) | 1 | |
7 jul 2006 07:59 | Zeeburgerbrug amsterdam.jpg (bestand) | 155 kB | DvandenBrink | (De Zeeburgerbrug bij Amsterdam. Opnamedatum 7 augustus 1997.) | 1 | |
17 jul 2006 14:10 | Wegenwacht 1946 vrachtwagen.jpg (bestand) | 26 kB | DvandenBrink | (De Wegenwacht in 1946.) | 1 | |
17 jul 2006 14:09 | Wegenwacht 1946 motor.jpg (bestand) | 16 kB | DvandenBrink | (Op 15 april 1946 ging de eerste hulpbrigade in Nederland van start: zeven geel overgeschilderde Harley Davidson Liberator motorfietsen reden de 'grote wegen' af om langs de kant staande automobielen weer aan de praat te krijgen.) | 1 | |
6 jul 2006 13:56 | Wegenbouw arbeiders.jpg (bestand) | 166 kB | DvandenBrink | (Arbeiders bij het opbrengen en egaliseren van asfaltbeton omstreeks 1925. ) | 1 | |
6 jul 2006 13:58 | Wegenbouw 1931.jpg (bestand) | 179 kB | DvandenBrink | (In 1931 werd de weg van Utrecht naar 's-Hertogenbosch aangelegd. Tijdens de aanleg van het gedeelte tussen Vianen en Beesd kwam de fotograaf de werkzaamheden vastleggen voor het nageslacht. Voor de aan- en afvoer van materiaal maakte de opdrachtgever gebr) | 1 | |
5 jul 2006 16:46 | Wegen 001.jpg (bestand) | 252 kB | DvandenBrink | (In 1927 werd het eerste rijkswegenplan gepresenteerd.) | 1 | |
7 jul 2006 07:57 | Voorbereiding mobiliteitsexplosie.jpg (bestand) | 194 kB | DvandenBrink | (Wegenaanleg: de voorbereiding van de mobiliteitsexplosie.) | 1 | |
7 jul 2006 07:58 | Vier en zesbaksduwvaart.jpg (bestand) | 131 kB | DvandenBrink | (Vier- en zesbaksduwvaart op de Waal bij Nijmegen, 1990.) | 1 | |
5 jul 2006 16:35 | Verkeerstuinen 001.jpg (bestand) | 199 kB | DvandenBrink | (Op diverse plaatsen in het land ontstonden na de Tweede Wereldoorlog zogeheten verkeerstuinen, waar de jeugd spelenderwijs en in beschutte omgeving de regels van het verkeer leerde kennen. Aanvankelijk waren deze tuinen vrij eenvoudig van opzet, zoals dez) | 1 | |
7 jul 2006 07:55 | Verkeerstelling 1940.jpg (bestand) | 102 kB | DvandenBrink | (Het steeds drukker wordende wegverkeer vroeg om steeds meer coördinatie en planning. Om inzicht te verkrijgen in de aard en intensiteit ervan, werden van overheidswege verkeerstellingen gehouden, de eertste in 1908. Aanvankelijk op beperkte schaal, maar ) | 1 | |
5 jul 2006 16:44 | Verkeerstelling 001.jpg (bestand) | 102 kB | DvandenBrink | (Het steeds drukker wordende wegverkeer vroeg om steeds meer coördinatie en planning. Om inzicht te verkrigen in de aard en intensiteit ervan, werden van overheidswege verkeerstellingen gehouden, de eerste in 1908. Aanvankelijk vonden deze op beperkte sch) | 1 | |
6 jul 2006 14:01 | Verkeer leidsestraat 1957.jpg (bestand) | 104 kB | DvandenBrink | (Eind jaren vijftig nam de diffusie van de auto dusdanige vormen aan dat van een massavervoermiddel kon worden gesproken. In 1957 vond men op de Leidsestraat in Amsterdam een dergelijk gedrag niet ongewoon. ) | 1 | |
14 jul 2006 15:27 | Verkeer invalsweg den haag a12.JPG (bestand) | 138 kB | DvandenBrink | (Verkeer op de invalsweg van Den Haag.) | 1 | |
11 jul 2006 10:23 | Varkenstransport per spoor 1944.jpg (bestand) | 141 kB | DvandenBrink | (Lossen van slachtvarkens, Oss, 1944.) | 1 | |
6 jul 2006 16:27 | Variomatic.jpg (bestand) | 86 kB | DvandenBrink | 1 | ||
7 jul 2006 07:53 | Toeristische trekpleister schiphol.jpg (bestand) | 138 kB | DvandenBrink | (De luchtvaart kwam in Nederland, evenals in de meeste andere Europese landen, maar langzaam van de grond. Schiphol fungeerde de eerste tientallen jaren van zijn bestaan veel meer als toeristische trekpleister dan als vervoerscentrum.) | 1 | |
7 jul 2006 07:53 | Toeristische functie tram.jpg (bestand) | 247 kB | DvandenBrink | (Het tramnet had rond 1904 al een behoorlijke lengte bereikt met ruim 1700 km. Belangrijk was ook de toeristische functie.) | 1 | |
4 jul 2006 16:55 | Toeren met een spyker.jpg (bestand) | 177 kB | DvandenBrink | (Een mooie rit door de natuur in een Spyker uit omstreeks 1906.) | 1 | |
11 jul 2006 10:26 | Tjalk in kanaal.jpg (bestand) | 82 kB | DvandenBrink | (Doorgaande Tjalk in kanaal.) | 1 | |
5 jul 2006 11:43 | Tekening ford fabriek.jpg (bestand) | 185 kB | DvandenBrink | (Opengewerkte tekening van een fabriek van Henry Ford in Detroit. Ford was de eerste die de lopende band in de autoindustrie toepaste. ) | 1 | |
5 jul 2006 11:40 | Technisch bijblad kampioen.jpg (bestand) | 71 kB | DvandenBrink | (Technische tekening van een wisselkast uit het Technisch Bijblad van De Kampioen (1906).) | 1 | |
4 jul 2006 16:58 | Taxivloot amsterdam.jpg (bestand) | 22 kB | DvandenBrink | (Aandeel van benzine en elektrisch aangedreven taxi's in de vloot van Atax tussen 1910 en 1927.) | 1 | |
13 jul 2006 11:32 | TIN20 koningin.jpg (bestand) | 36 kB | DvandenBrink | (Leerlingen van SG Spieringshoek te Vlaardingen overhandigen een exemplaar uit de TIN-20 serie aan Koningin Beatrix.) | 1 | |
28 jul 2006 15:33 | TIN20.swf (bestand) | 7,61 MB | DvandenBrink | (ANWB) | 5 | |
22 jul 2008 15:22 | TIN19 pag246.jpg (bestand) | 187 kB | DvandenBrink | 1 | ||
22 jul 2008 15:38 | TIN19 pag245.jpg (bestand) | 232 kB | DvandenBrink | 1 | ||
5 jul 2006 13:21 | T-ford 001.jpg (bestand) | 232 kB | DvandenBrink | (De T-Ford betekende de doorbraak van de auto in Nederland na 1920. In 1924 waren er landelijk 31.000 auto's geregistreerd, waaronder een groot aantal T-Fords. Zij waren onder meer zo populair, omdat ze konden worden omgebouwd tot vrachtwagen of bus. Op de) | 1 | |
6 jul 2006 13:55 | Stoomwals 1905.jpg (bestand) | 100 kB | DvandenBrink | (De Ruthemeyer stoomwals die al sinds 1905 in gebruik was. Hij stookte gemakkelijk en als hij goed werd afgedekt was er de volgende ochtend nog een druk van twee atmosfeer. ) | 1 | |
6 jul 2006 13:59 | Station oudenbosch 1905.jpg (bestand) | 180 kB | DvandenBrink | (Station Oudenbosch in 1905, lang voor de doorbraak van het automobilisme. ) | 1 | |
4 jul 2006 17:04 | Stand spijker.jpg (bestand) | 300 kB | DvandenBrink | (Uit De Kampioen van 9 maart 1906: Automobiel-tentoonstelling Amsterdam. Stand Spijker.) | 1 | |
4 jul 2006 16:59 | Stand anwb.jpg (bestand) | 106 kB | DvandenBrink | (Uit De Kampioen van 9 maart 1906: Automobiel-tentoonstelling Amsterdam. Stand A.N.W.B., Toeristenbond voor Nederland.) | 1 | |
7 jul 2006 07:55 | Stadsverkeer interbellum.jpg (bestand) | 98 kB | DvandenBrink | (Hoewel de auto in het Interbellum een steeds belangrijkere rol claimde, bleven het rijwielverkeer en het openbaar vervoer dominant.) | 1 | |
4 jul 2006 17:00 | Spyker reclame briefkaart.jpg (bestand) | 92 kB | DvandenBrink | (Spyker reclame briefkaart van omstreeks 1907.) | 1 | |
4 jul 2006 16:49 | Spyker racewagen uit 1903.jpg (bestand) | 200 kB | DvandenBrink | (Een vierwielaangedreven zes-cylinder Spyker racewagen uit 1903.) | 1 | |
4 jul 2006 17:03 | Spyker 1902.jpg (bestand) | 162 kB | DvandenBrink | (De Spyker 1902, de eerste vierwielaangedreven automobiel ter wereld met een benzinemotor. Het was tevens de eerste auto met een zescilinder en remmen op alle vier de wielen.) | 1 | |
3 jul 2006 18:44 | Spyker 002.jpg (bestand) | 387 kB | DvandenBrink | 1 | ||
13 jun 2006 15:20 | Spyker 001.jpg (bestand) | 256 kB | DvandenBrink | (Spyker) | 1 | |
6 jul 2006 13:55 | Sproeiwagen netam.jpg (bestand) | 86 kB | DvandenBrink | (Sproeiwagen van NETAM op een klinkerweg in Rotterdam in 1934. ) | 1 | |
5 jul 2006 15:40 | Spoorwegen.gif (bestand) | 48 kB | DvandenBrink | (Ontwikkeling van het spoorwegnet tussen 1860 en 1970.) | 1 | |
7 jul 2006 08:00 | Simpele botsing.jpg (bestand) | 112 kB | DvandenBrink | (Een simpele botsing met vaak ingrijpende gevolgen. Duizenden mensen belanden na een aanrijding als deze in het ziekenhuis. De totale economische schade van de verkeersonveiligheid is enorm.) | 1 | |
6 jul 2006 13:36 | Shell pomp garage.jpg (bestand) | 114 kB | DvandenBrink | (Shellpomp met Ford-garage in de dertiger jaren. ) | 1 | |
11 jul 2006 10:25 | Schutssluis amsterdam 1931.jpg (bestand) | 128 kB | DvandenBrink | (Overtoomse schutssluis te Amsterdam, 12 mei 1931.) | 1 | |
7 jul 2006 07:55 | Schiphol huldiging 1929.jpg (bestand) | 197 kB | DvandenBrink | (De huldiging van de oceaanvliegers op schiphol in 1929.) | 1 | |
11 jul 2006 10:26 | Scheepsjager.jpg (bestand) | 151 kB | DvandenBrink | (Scheepsjager.) | 1 | |
5 jul 2006 18:26 | Rembrandtsplein.jpg (bestand) | 240 kB | DvandenBrink | 1 | ||
4 jul 2006 16:55 | Regelmatigheidsrit nac.jpg (bestand) | 101 kB | DvandenBrink | (Regelmatigheidsrit der Ned. Automobiel-Club, Utrecht-Zwolle-Groningen. De eerste van de 32 vertrokken auto's arriveerde 4 uur, 21 minuten en 40 seconden na vertrek met zijn open Spyker-wagen te Groningen.) | 1 | |
11 jul 2006 10:26 | Reclameaffiche holland amerika lijn.jpg (bestand) | 225 kB | DvandenBrink | (Reclame-affiche Holland-Amerika Lijn.) | 1 | |
13 jun 2006 14:55 | Rally Parijs Amsterdam 002.jpg (bestand) | 122 kB | DvandenBrink | (De autorally Parijs-Amsterdam-Parijs deed in 1898 letterlijk nogal wat stof opwaaien op en langs de Nederlandse wegen. Voor de Franse organisatoren gaf de goede toestand van de Nederlandse klinkerwegen de doorslag om Amsterdam als tussenstop te kiezen. Op) | 1 | |
13 jun 2006 14:53 | Rally Parijs Amsterdam 001.jpg (bestand) | 119 kB | DvandenBrink | (De autorally Parijs-Amsterdam-Parijs deed in 1898 letterlijk nogal wat stof opwaaien op en langs de Nederlandse wegen. Voor de Franse organisatoren gaf de goede toestand van de Nederlandse klinkerwegen de doorslag om Amsterdam als tussenstop te kiezen. Op) | 1 |
Eerste pagina |
Vorige pagina |
Volgende pagina |
Laatste pagina |