Speciale kranen voor containers

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 6: Regel 6:
  
 
Om optimaal te profiteren van de nieuwe techniek van de container, was het nodig een nieuw soort [[De wipkraan|'''kranen''']] voor de overslag te gebruiken. Containers konden – zeker nadat ze onder invloed van de ISO van bepaalde corner fittings (versterkte hoekpunten) waren voorzien – met bestaande draaikranen worden overgeslagen.[[Noten H5#5-33|<sup>[33]</sup>]]
 
Om optimaal te profiteren van de nieuwe techniek van de container, was het nodig een nieuw soort [[De wipkraan|'''kranen''']] voor de overslag te gebruiken. Containers konden – zeker nadat ze onder invloed van de ISO van bepaalde corner fittings (versterkte hoekpunten) waren voorzien – met bestaande draaikranen worden overgeslagen.[[Noten H5#5-33|<sup>[33]</sup>]]
Maar zelfs als ze een voldoende hoog hefvermogen hadden, leverde het gebruik van deze kranen nog de nodige problemen op. Wanneer men een container met een normale kraan opnam, dan hing hij aan één draad en had hij de neiging te gaan [[begrippenlijst#Roteren|roteren]] en – bij een ongelijke belading van de container – scheef te hangen. Verder zat de [[Problemen bij de invoering van de container|'''cabine''']] ver van de last en dat bemoeilijkte het precies [[begrippenlijst#Manoeuvreren|manoeuvreren]].[[afbeelding:05_J853_T_5_14.JPG|thumb|450px|right|De 'tweede kat' knipt de kraanoperatie in twee stukken. De kraanmachinist brengt de container niet op de kade, maar zet hem op een platform die dat doet.]]  
+
Maar zelfs als ze een voldoende hoog hefvermogen hadden, leverde het gebruik van deze kranen nog de nodige problemen op. Wanneer men een container met een normale kraan opnam, dan hing hij aan één draad en had hij de neiging te gaan [[begrippenlijst#Roteren|roteren]] en – bij een ongelijke belading van de container – scheef te hangen. Verder zat de [[Problemen bij de invoering van de container|'''cabine''']] ver van de last en dat bemoeilijkte het precies [[begrippenlijst#Manoeuvreren|manoeuvreren]].[[afbeelding:05_J853_T_5_14.JPG|thumb|450px|right|De 'tweede kat' knipt de kraanoperatie in twee stukken. De kraanmachinist brengt de container niet op de kade, maar zet hem op een  
Voor de behandeling van containers is daarom gezocht naar anders vormgegeven kranen. Naar eigen zeggen betekende de kraan die de Amerikaanse fabrikant Paceco in 1959 aan de Amerikaanse rederij Matson leverde, een revolutionaire verandering.[[Noten H5#5-34|<sup>[34]</sup>]] De Paceco-kranen waren echter gebaseerd op het principe van de laadbruggen c.q. lostorens die al veel langer in de massagoedoverslag werden toegepast. Gezien het feit dat de containers in rijen in het schip gestuwd waren, was het zinnig om laadbruggen te gebruiken en het tijdrovende zwenken van de kranen te vermijden. Ook een ander klassiek argument voor het gebruik van draaikranen in de stukgoedoverslag, namelijk dat er altijd de mogelijkheid moest zijn om lading van uitzonderlijke afmetingen te behandelen, verviel. De containers kenden immers een maximale lengte, waarop de ruimte tussen de poten van de brug kon worden afgestemd. Tot op de dag van vandaag worden containers nog met draaikranen overslagen, maar op gespecialiseerde containerterminals zijn steevast containerbruggen geplaatst.
+
platform die dat doet.]]  
 +
 
 +
Voor de behandeling van containers is daarom gezocht naar anders vormgegeven kranen. Naar eigen zeggen betekende de kraan die de Amerikaanse fabrikant Paceco in 1959 aan de Amerikaanse rederij Matson leverde, een revolutionaire verandering.[[Noten H5#5-34|<sup>[34]</sup>]]
 +
De Paceco-kranen waren echter gebaseerd op het principe van de laadbruggen c.q. lostorens die al veel langer in de massagoedoverslag werden toegepast. Gezien het feit dat de containers in rijen in het schip gestuwd waren, was het zinnig om laadbruggen te gebruiken en het tijdrovende zwenken van de kranen te vermijden. Ook een ander klassiek argument voor het gebruik van draaikranen in de stukgoedoverslag, namelijk dat er altijd de mogelijkheid moest zijn om lading van uitzonderlijke afmetingen te behandelen, verviel. De containers kenden immers een maximale lengte, waarop de ruimte tussen de poten van de brug kon worden afgestemd. Tot op de dag van vandaag worden containers nog met draaikranen overslagen, maar op gespecialiseerde containerterminals zijn steevast containerbruggen geplaatst.

Versie op 18 mrt 2008 14:10