Transportrevolutie in de tweede helft van de 19-e eeuw

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 9: Regel 9:
  
 
[[Afbeelding:Paardentram_001.jpg|400px|thumb|left|Met de invoering van de paardentram vanaf 1880 in en rond de steden kwam het eerste stedelijke massavervoermiddel tot stand]]
 
[[Afbeelding:Paardentram_001.jpg|400px|thumb|left|Met de invoering van de paardentram vanaf 1880 in en rond de steden kwam het eerste stedelijke massavervoermiddel tot stand]]
Met de invoering van de paardentram vanaf 1880 in en rond de steden kwam het [[Tramvervoer rond 1900|'''eerste stedelijke massavervoermiddel''']] tot stand, terwijl ook de bedrijfstak die zich toelegde op de verhuur van rijtuigen en ‘maandpaarden’ bloeide.[[Noten H2#2-7|<sup>[7]</sup>]]  
+
Met de invoering van de paardentram vanaf 1880 in en rond de steden kwam het [[Tramvervoer rond 1900|'''eerste stedelijke massavervoermiddel''']] tot stand, terwijl ook de bedrijfstak die zich toelegde op de verhuur van rijtuigen en ?maandpaarden? bloeide.[[Noten H2#2-7|<sup>[7]</sup>]]  
Ook het vrachtvervoer in de steden vond grotendeels plaats met paardenkarren. Zo overheersten in het Rotterdamse straatbeeld de sleperskarren, door paarden getrokken wagens die de goederendistributie voor hun rekening namen. En dat niet alleen: van en naar het Oude Hoofdplein, de ‘zenuwcentrale’ van de Rotterdamse slepersbranche, waar de paardendichtheid per oppervlak de hoogste ter wereld was, liftten Rotterdammers mee op de karren. Sommigen hadden voor wat stuivers zelfs een vaste plaats gereserveerd.[[Noten H2#2-8|<sup>[8]</sup>]]  
+
Ook het vrachtvervoer in de steden vond grotendeels plaats met paardenkarren. Zo overheersten in het Rotterdamse straatbeeld de sleperskarren, door paarden getrokken wagens die de goederendistributie voor hun rekening namen. En dat niet alleen: van en naar het Oude Hoofdplein, de ?zenuwcentrale? van de Rotterdamse slepersbranche, waar de paardendichtheid per oppervlak de hoogste ter wereld was, liftten Rotterdammers mee op de karren. Sommigen hadden voor wat stuivers zelfs een vaste plaats gereserveerd.[[Noten H2#2-8|<sup>[8]</sup>]]  
  
  
 
'''Spoorwegaanleg en binnenvaart'''
 
'''Spoorwegaanleg en binnenvaart'''
  
Alhoewel de trein het paard niet liet verdwijnen, was de motorisering van het interlokale vervoer over land in 1890 een voor iedereen zichtbaar feit. De spoorwegaanleg, aanvankelijk vooral benaderd als ‘het levenselixer voor de langzaam stervende Amsterdamse haven’, werd na 1860 mede op de behoeften van de opkomende Rotterdamse haven afgestemd, evenals op die van de regionale industrieën.[[Noten H2#2-9|<sup>[9]</sup>]]  Het ringnet rond ‘Randstad Holland’ en een traject naar het Duitse achterland werden daarmee in de loop van de jaren zestig en zeventig met staatssteun uitgebouwd tot een landelijk net. De voltooiing daarvan kreeg haar beslag in 1880.[[Noten H2#2-10|<sup>[10]</sup>]]  
+
Alhoewel de trein het paard niet liet verdwijnen, was de motorisering van het interlokale vervoer over land in 1890 een voor iedereen zichtbaar feit. De spoorwegaanleg, aanvankelijk vooral benaderd als ?het levenselixer voor de langzaam stervende Amsterdamse haven?, werd na 1860 mede op de behoeften van de opkomende Rotterdamse haven afgestemd, evenals op die van de regionale industrieë®®[[Noten H2#2-9|<sup>[9]</sup>]]  Het ringnet rond ?Randstad Holland? en een traject naar het Duitse achterland werden daarmee in de loop van de jaren zestig en zeventig met staatssteun uitgebouwd tot een landelijk net. De voltooiing daarvan kreeg haar beslag in 1880.[[Noten H2#2-10|<sup>[10]</sup>]]  
  
  
Regel 25: Regel 25:
  
  
Rond 1890 had zich voltrokken wat later door historici wel een transportrevolutie is genoemd.[[Noten H2#2-15|<sup>[15]</sup>]]  Hoe spectaculair de mechanisering en de motorisering van verkeer en vervoer echter ook waren, er mag niet worden vergeten dat in het stedelijke verkeersbeeld toch de voetganger domineerde, óók in het vrachtvervoer, in de vorm van de handkar.
+
Rond 1890 had zich voltrokken wat later door historici wel een transportrevolutie is genoemd.[[Noten H2#2-15|<sup>[15]</sup>]]  Hoe spectaculair de mechanisering en de motorisering van verkeer en vervoer echter ook waren, er mag niet worden vergeten dat in het stedelijke verkeersbeeld toch de voetganger domineerde, 󳫠in het vrachtvervoer, in de vorm van de handkar.

Versie op 6 dec 2006 12:19