Van ambacht naar industrie

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 14: Regel 14:
 
[[Afbeelding:Tabel_6,6.jpg|thumb|left|340px]]
 
[[Afbeelding:Tabel_6,6.jpg|thumb|left|340px]]
  
De grote vooruitgang op technisch terrein die althans een aantal Nederlandse brouwerijen hadden gemaakt, komt wellicht het best tot uiting bij de invoering van de <reincultuur> bij de bierbereiding. De grote betekenis van deze innovatie was, evenals bij het gebruik van de thermometer en de saccharometer, een betere beheersing van het brouwproces en een belangrijke kostenbesparing. Na de Deense Carlsbergbrouwerij, waar Hansen het pionierswerk had verricht, was Heineken het tweede bedrijf in de Europese biernijverheid dat op grote schaal met in het eigen laboratorium gekweekte gist ging werken.  
+
De grote vooruitgang op technisch terrein die althans een aantal Nederlandse brouwerijen hadden gemaakt, komt wellicht het best tot uiting bij de invoering van de <reincultuur> bij de bierbereiding. De grote betekenis van deze innovatie was, evenals bij het gebruik van de thermometer en de [[begrippenlijst#Saccharometer|saccharometer]], een betere beheersing van het brouwproces en een belangrijke kostenbesparing. Na de Deense Carlsbergbrouwerij, waar Hansen het pionierswerk had verricht, was Heineken het tweede bedrijf in de Europese biernijverheid dat op grote schaal met in het eigen laboratorium gekweekte gist ging werken.  
 
De bedrijfschemicus dr. H. Elion boekte met zijn verbeterde versie van Hansens apparatuur zulke goede resultaten, dat vanuit de Rotterdamse brouwerij tot in de jaren negentig zuivere gist aan ondermeer Duitse en Deense bedrijven kon worden geleverd. Enkele andere Nederlandse brouwerijen volgden spoedig Heinekens voorbeeld en richtten eveneens bedrijfslaboratoria met kweekapparatuur voor zuivere gist in. De overdracht van kennis gebeurde in dit geval niet vanuit Duitsland, maar vanuit Denemarken, en, zij het duidelijk in afgeleide vorm, vanuit Nederland.
 
De bedrijfschemicus dr. H. Elion boekte met zijn verbeterde versie van Hansens apparatuur zulke goede resultaten, dat vanuit de Rotterdamse brouwerij tot in de jaren negentig zuivere gist aan ondermeer Duitse en Deense bedrijven kon worden geleverd. Enkele andere Nederlandse brouwerijen volgden spoedig Heinekens voorbeeld en richtten eveneens bedrijfslaboratoria met kweekapparatuur voor zuivere gist in. De overdracht van kennis gebeurde in dit geval niet vanuit Duitsland, maar vanuit Denemarken, en, zij het duidelijk in afgeleide vorm, vanuit Nederland.
 
In het begin van deze eeuw tekende zich zo een tweedeling af tussen een twintigtal industrieel werkende grotere brouwerijen, die in het midden van de jaren twintig rond 85% van de binnenlandse produktie voor hun rekening namen, en de ongeveer 235 nog gedeeltelijk ambachtelijk werkende bedrijven, die de resterende 15% voor hun rekening namen.[[Noten H2#2-123|<sup>[123]</sup>]]  Opmerkelijk is dat van de toenmalige zes leden tellende kopgroep van die twintig grotere brouwerijen, te weten Amstel, De Gekroonde Valk en Heineken in Amsterdam, d'Oranjeboom en Heineken in Rotterdam, de Haagse zhb en De Drie Hoefijzers in Breda, alleen Heineken nog zelfstandig bestaat. Enkele andere van dit zestal hebben zich al dan niet onder eigen merknaam als onderdeel van een groter concern weten te handhaven.
 
In het begin van deze eeuw tekende zich zo een tweedeling af tussen een twintigtal industrieel werkende grotere brouwerijen, die in het midden van de jaren twintig rond 85% van de binnenlandse produktie voor hun rekening namen, en de ongeveer 235 nog gedeeltelijk ambachtelijk werkende bedrijven, die de resterende 15% voor hun rekening namen.[[Noten H2#2-123|<sup>[123]</sup>]]  Opmerkelijk is dat van de toenmalige zes leden tellende kopgroep van die twintig grotere brouwerijen, te weten Amstel, De Gekroonde Valk en Heineken in Amsterdam, d'Oranjeboom en Heineken in Rotterdam, de Haagse zhb en De Drie Hoefijzers in Breda, alleen Heineken nog zelfstandig bestaat. Enkele andere van dit zestal hebben zich al dan niet onder eigen merknaam als onderdeel van een groter concern weten te handhaven.

Versie op 13 sep 2007 14:09