Verpakking, smaak en bedieningsgemak

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 16: Regel 16:
 
'''Efficiency'''
 
'''Efficiency'''
  
Het ontwerpen van verpakking was traditioneel een activiteit van individuele voedingsmiddelen- en verpakkingsfabrikanten. Overkoepelende organisaties van de [[Begrippenllijst#Emballage|emballage]]-industrie of vaste ontmoetingsplaatsen voor producenten en afnemers van verpakkingen ontbraken. De meeste voedingsmiddelenfabrikanten vonden bovendien verpakking binnen de totale bedrijfsvoering van ondergeschikt belang.[[Noten TIN20-3-H7#7-30|<sup>[30]</sup>]]  
+
Het [[Het merkartikel|'''ontwerpen van verpakking''']] was traditioneel een activiteit van individuele voedingsmiddelen- en verpakkingsfabrikanten. Overkoepelende organisaties van de [[Begrippenlijst#Emballage|emballage]]-industrie of vaste ontmoetingsplaatsen voor producenten en afnemers van verpakkingen ontbraken. De meeste voedingsmiddelenfabrikanten vonden bovendien verpakking binnen de totale bedrijfsvoering van ondergeschikt belang.[[Noten TIN20-3-H7#7-30|<sup>[30]</sup>]]  
 +
 
  
 
De oorlogsdreiging in 1940 en de hieruit voortvloeiende tekorten aan grondstoffen leidden tot de oprichting van een Studiegroep Verpakkingen opgericht door het Nederlands Instituut van Efficiency. In dezelfde periode hield ook een verpakkingscommissie van het Departement van Handel en Nijverheid zich bezig met het steeds schaarser wordende verpakkingsmateriaal. De Studiegroep nam tijdens de bezetting het initiatief tot de oprichting van een proefstation voor Verpakking TNO te Delft, in 1946 omgedoopt tot het Instituut voor Verpakkingen TNO.[[Noten TIN20-3-H7#7-31|<sup>[31]</sup>]]  
 
De oorlogsdreiging in 1940 en de hieruit voortvloeiende tekorten aan grondstoffen leidden tot de oprichting van een Studiegroep Verpakkingen opgericht door het Nederlands Instituut van Efficiency. In dezelfde periode hield ook een verpakkingscommissie van het Departement van Handel en Nijverheid zich bezig met het steeds schaarser wordende verpakkingsmateriaal. De Studiegroep nam tijdens de bezetting het initiatief tot de oprichting van een proefstation voor Verpakking TNO te Delft, in 1946 omgedoopt tot het Instituut voor Verpakkingen TNO.[[Noten TIN20-3-H7#7-31|<sup>[31]</sup>]]  
Regel 25: Regel 26:
 
Het buitenland diende als lichtend voorbeeld hierbij. Zo richtte de Studiegroep Verpakking in 1953 naar buitenlands voorbeeld een Nederlands Verpakkings Centrum op.[[Noten TIN20-3-H7#7-32|<sup>[32]</sup>]]  
 
Het buitenland diende als lichtend voorbeeld hierbij. Zo richtte de Studiegroep Verpakking in 1953 naar buitenlands voorbeeld een Nederlands Verpakkings Centrum op.[[Noten TIN20-3-H7#7-32|<sup>[32]</sup>]]  
 
In dit centrum werkten producenten van verpakkingen en verpakkingsmateriaal nauw samen met vervoerders om de studie naar en het gebruik van efficiënte verpakkingen en verpakkingsmethoden te bevorderen.[[Noten TIN20-3-H7#7-33|<sup>[33]</sup>]]   
 
In dit centrum werkten producenten van verpakkingen en verpakkingsmateriaal nauw samen met vervoerders om de studie naar en het gebruik van efficiënte verpakkingen en verpakkingsmethoden te bevorderen.[[Noten TIN20-3-H7#7-33|<sup>[33]</sup>]]   
 +
  
 
De snel toenemende professionalisering van de Nederlandse verpakkingssector uitte zich in de oprichting van organisaties als het Nederlands Instituut voor Zuivel Onderzoek (NIZO) alsook in de uitgebreide aandacht die deze organisaties besteedden aan onderzoek naar verpakking. In nauwe samenwerking met het Nederlands Instituut voor Efficiency werden nieuwe inzichten over verpakkingsmaterialen, verpakkingsmethoden en verpakkingsmachines ontwikkeld en verspreid, onder andere via onderwijs en vakcursussen.[[Noten TIN20-3-H7#7-34|<sup>[34]</sup>]]  
 
De snel toenemende professionalisering van de Nederlandse verpakkingssector uitte zich in de oprichting van organisaties als het Nederlands Instituut voor Zuivel Onderzoek (NIZO) alsook in de uitgebreide aandacht die deze organisaties besteedden aan onderzoek naar verpakking. In nauwe samenwerking met het Nederlands Instituut voor Efficiency werden nieuwe inzichten over verpakkingsmaterialen, verpakkingsmethoden en verpakkingsmachines ontwikkeld en verspreid, onder andere via onderwijs en vakcursussen.[[Noten TIN20-3-H7#7-34|<sup>[34]</sup>]]  
  
In 1963 had het Nederlandse verpakkingsonderzoek in Europa een hoog niveau bereikt, met name op het gebied van de [[begrippenlijst#Transmissie|transmissie]] van materiaal van waterdamp en gassen en op het gebied van de analyse van voor de mens mogelijk schadelijke [[Begrippenlijst#Componenten|componenten]] van kunststoffen.[[Noten TIN20-3-H7#7-35|<sup>[35]</sup>]]  
+
In 1963 had het Nederlandse verpakkingsonderzoek in Europa een hoog niveau bereikt, met name op het gebied van de [[begrippenlijst#Transmissie|transmissie]] van materiaal van waterdamp en gassen en op het gebied van de [[Begrippenlijst#Analyse|analyse]] van voor de mens mogelijk schadelijke [[Begrippenlijst#Component|componenten]] van kunststoffen.[[Noten TIN20-3-H7#7-35|<sup>[35]</sup>]]  
  
  
Regel 35: Regel 37:
 
Meer oog voor de consument alsmede veranderingen in de distributiesfeer stimuleerden de toenemende aandacht voor verpakkingen. Met name de [[Zelfbediening als innovatieknooppunt|'''opkomst van de zelfbedieningswinkel''']] en het hiermee in beeld komen van de keurende en kiezende consument stimuleerden producenten van voedingsmiddelen en de verpakkingsindustrie te streven naar een aantrekkelijker verpakking van het assortiment.  
 
Meer oog voor de consument alsmede veranderingen in de distributiesfeer stimuleerden de toenemende aandacht voor verpakkingen. Met name de [[Zelfbediening als innovatieknooppunt|'''opkomst van de zelfbedieningswinkel''']] en het hiermee in beeld komen van de keurende en kiezende consument stimuleerden producenten van voedingsmiddelen en de verpakkingsindustrie te streven naar een aantrekkelijker verpakking van het assortiment.  
  
Uitgangspunt werd dat verpakking zo moest worden ontworpen dat artikelen zichzelf konden verkopen, zonder tussenkomst van de winkelier. Verpakking werd gezien als efficiency-vraagstuk en beschouwd als een integraal onderdeel van het eindproduct. De geschiedenis van de melkverpakking in Nederland illustreert alle haken en ogen die hieraan zaten.
+
Uitgangspunt werd dat verpakking zo moest worden ontworpen dat artikelen zichzelf konden verkopen, zonder tussenkomst van de winkelier. Verpakking werd gezien als efficiency-vraagstuk en beschouwd als een integraal onderdeel van het eindproduct. De [[Melkfles versus melkpak|'''geschiedenis van de melkverpakking''']] in Nederland illustreert alle haken en ogen die hieraan zaten.

Huidige versie van 15 apr 2008 om 11:19