Verpakking van levensmiddelen

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 7: Regel 7:
 
Rond 1890 waren verpakte voedingsmiddelen eerder uitzondering dan regel. Marktkooplieden en kruideniers wogen producten los af en deden deze vervolgens in door hun klanten meegebrachte kannen, kroezen of kruiken. Verpakking speelde vooral een rol bij het (bulk)vervoer van productieplaatsen naar markten en andere verkoopplaatsen. Hiervoor gebruikte verpakkingsmiddelen waren [[begrippenlijst#Jute|
 
Rond 1890 waren verpakte voedingsmiddelen eerder uitzondering dan regel. Marktkooplieden en kruideniers wogen producten los af en deden deze vervolgens in door hun klanten meegebrachte kannen, kroezen of kruiken. Verpakking speelde vooral een rol bij het (bulk)vervoer van productieplaatsen naar markten en andere verkoopplaatsen. Hiervoor gebruikte verpakkingsmiddelen waren [[begrippenlijst#Jute|
 
jute]] zakken, kruiken, vaten, [[begrippenlijst#Tenen|
 
jute]] zakken, kruiken, vaten, [[begrippenlijst#Tenen|
tenen]] manden, houten kisten en aardewerk. Vloeibare voedingsmiddelen als spijsoliën werden verpakt in kruiken en vaten. [[Afbeelding:05_G357_V_7_3.JPG|thumb|left|350px|Het verpakken van voedingsmiddelen was in de eerste helft van de twintigste eeuw handwerk, wat meestal door vrouwen werd gedaan.]]
+
tenen]] manden, houten kisten en aardewerk. Vloeibare voedingsmiddelen als spijsoliën werden verpakt in kruiken en vaten.  
 +
[[Afbeelding:05_G357_V_7_3.JPG|thumb|left|350px|Het verpakken van voedingsmiddelen was in de eerste helft van de twintigste eeuw handwerk, wat meestal door vrouwen werd gedaan.]]
  
  
Regel 13: Regel 14:
 
'''Primaire verpakking, bedoeld voor de eindgebruiker'''
 
'''Primaire verpakking, bedoeld voor de eindgebruiker'''
  
Met de opkomst van de gemechaniseerde voedingsmiddelenindustrie aan het einde van de negentiende eeuw werd verpakking steeds meer een geïntegreerd onderdeel van het productieproces. Nieuwe verpakkingsmaterialen als glas en blik deden hun intrede, naast machines om blikken, glazen potjes, papieren zakjes en kartonnen dozen te maken, alsmede doseermachines en machines om verpakking af te sluiten. In dit hoofdstuk richten we ons vooral op de primaire verpakking, bedoeld voor direct gebruik door de eindgebruiker. Slechts zijdelings zullen we ingaan op secundaire verpakking voor vervoer of tussentijdse opslag van voedingsmiddelen.  
+
Met de opkomst van de gemechaniseerde voedingsmiddelenindustrie aan het einde van de negentiende eeuw werd verpakking steeds meer een geïntegreerd onderdeel van het productieproces. Nieuwe verpakkingsmaterialen als [[Blik, glas en papier|'''glas en blik''']] deden hun intrede, naast machines om blikken, glazen potjes, papieren zakjes en kartonnen dozen te maken, alsmede doseermachines en machines om verpakking af te sluiten. In dit hoofdstuk richten we ons vooral op de primaire verpakking, bedoeld voor direct gebruik door de eindgebruiker. Slechts zijdelings zullen we ingaan op secundaire verpakking voor vervoer of tussentijdse opslag van voedingsmiddelen.  
  
  
Regel 23: Regel 24:
 
biscuit]] en beschuit, die zich richtten op een koopkrachtig publiek, en anderzijds fabrikanten van nieuwe massaproducten - meestal vervangingsmiddelen of surrogaten zoals margarine - die hun best moesten doen om hun producten maatschappelijk geaccepteerd te krijgen. Merknaam en verpakking met een eigen logo waren middelen die ze hierbij inzetten.[[Noten TIN20-3-H7#7-1|<sup>[1]</sup>]]  
 
biscuit]] en beschuit, die zich richtten op een koopkrachtig publiek, en anderzijds fabrikanten van nieuwe massaproducten - meestal vervangingsmiddelen of surrogaten zoals margarine - die hun best moesten doen om hun producten maatschappelijk geaccepteerd te krijgen. Merknaam en verpakking met een eigen logo waren middelen die ze hierbij inzetten.[[Noten TIN20-3-H7#7-1|<sup>[1]</sup>]]  
  
Nestlé, met als logo een vogelnestje, ontstond in 1868 met het op de markt brengen van verpakt kindermeel in het Zwiterse Vevey.[[Noten TIN20-3-H7#7-2|<sup>[2]</sup>]] Verkade, met als logo een ruiter met trompet, dateert uit 1889 en werd geïntroduceerd voor de verkoop van fabrieksmatig geproduceerd beschuit.[[Noten TIN20-3-H7#7-3|<sup>[3]</sup>]]  
+
Nestlé, met als logo een vogelnestje, ontstond in 1868 met het op de markt brengen van verpakt kindermeel in het Zwiterse Vevey.[[Noten TIN20-3-H7#7-2|<sup>[2]</sup>]]  
 +
Verkade, met als logo een ruiter met trompet, dateert uit 1889 en werd geïntroduceerd voor de verkoop van fabrieksmatig geproduceerd beschuit.[[Noten TIN20-3-H7#7-3|<sup>[3]</sup>]]  
  
 
Ondanks dat de losse verkoop van koffie en thee tot in de jaren twintig belangrijker bleef dan de verkoop van verpakte artikelen, verbonden koffie- en theefabrikanten al in een vroeg stadium hun verpakte artikelen aan duidelijk herkenbare merken. Ze vergrootten de bekendheid van hun merken door het plaatsen van advertenties in tijdschriften en het aanbrengen van [[begrippenlijst#Email|
 
Ondanks dat de losse verkoop van koffie en thee tot in de jaren twintig belangrijker bleef dan de verkoop van verpakte artikelen, verbonden koffie- en theefabrikanten al in een vroeg stadium hun verpakte artikelen aan duidelijk herkenbare merken. Ze vergrootten de bekendheid van hun merken door het plaatsen van advertenties in tijdschriften en het aanbrengen van [[begrippenlijst#Email|

Versie op 14 apr 2008 19:50