Voeding in de 19e eeuw

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 7: Regel 7:
 
'''Het aanbod op het gebied van voeding rond 1890'''
 
'''Het aanbod op het gebied van voeding rond 1890'''
  
Op de tentoonstelling was de agrarische sector vertegenwoordigd met de meest uitgelezen soorten groenten en fruit. Op het "Oudhollandsch Marktplein", dat door [[begrippenlijst#Ultramodern|ultramoderne]] elektriciteit werd verlicht, konden de bezoekers in vele [[begrippenlijst#Etablissement|etablissementen]] proeven van mosselen en oesters, gebak (bereid met behulp van een stoommachine), wafels en andere moderne snacks zoals chocolade. Daarnaast konden ze genieten van vele soorten dranken: bier in vele varianten (onder meer het heldere ondergistende bier van Heineken en De Koninklijke Nederlandse Beyersche Bierbrouwerij), mineraalwater, melk (van de Amsterdamse Melkinrichting), Rhijnse wijn, warme chocolademelk en diverse merken koffie en thee. Verder konden bezoekers kennis maken met de industriële productie van brood en melk door middel van tentoongestelde apparaten en toestellen; ze konden zich aldus overtuigen van de waarde van de nieuwe machinale en daarmee hygiënische bewerkingen van grondstoffen tot voedingsmiddelen. De conservenindustrie toonde ingeblikte waren uit binnen-en buitenland. Reclamemateriaal vestigde de aandacht op luxeproducten als chocolade, potjes vleesextract van Kemmerich en koekjes van de Nederlandsche Biscuitsfabriek Amsterdam. De ‘[[Kooklerares tijdens de Eerste Wereldoorlog|'''Tijdelijke Kookschool''']]’ demonstreerde nieuwe manieren van voedselbereiding, gebaseerd op moderne wetenschappelijke inzichten over voedingswaarde.[[Noten TIN20-3-H1#1-2|<sup>[2]</sup>]] Vervalsing en gebrekkige hygiëne waren belangrijke [[begrippenlijst#Euvel|euvelen]]. P.F. van Hamel Roos toonde zijn collectie vervalste voedingsmiddelen. Van Hamel beschikte over instrumenten om zulke vervalsingen op te sporen, bezoekers konden hun levensmiddelen door hem laten onderzoeken. Producenten speelden in op het verlangen naar "gezonde" voeding[[Noten TIN20-3-H1#1-3|<sup>[3]</sup>]] en adverteerden met slogans als "mikroskopisch en chemisch onderzocht" (Van Ockhuyzen’s kindermeel) en "bereid zonder [[begrippenlijst#Salicyl|
+
Op de tentoonstelling was de agrarische sector vertegenwoordigd met de meest uitgelezen soorten groenten en fruit. Op het "Oudhollandsch Marktplein", dat door [[begrippenlijst#Ultramodern|ultramoderne]] elektriciteit werd verlicht, konden de bezoekers in vele [[begrippenlijst#Etablissement|etablissementen]] proeven van mosselen en oesters, gebak (bereid met behulp van een stoommachine), wafels en andere moderne snacks zoals chocolade.  
salicyl]] of toevoeging van kleurstoffen" (vruchtensiropen van de firma Kraepelien en Holm te Zeist), "uitmuntend van smaak en aanbevolen door de Medische Faculteit" (Minerva-water) of "Chemisch zuiver Kristal-Blok-IJs, geleverd door de Amsterdamsche Kristal-IJsfabriek". Alles bijeen gaf de tentoonstelling een indruk van het aanbod op het gebied van voeding rond 1890.  
+
 
 +
Daarnaast konden ze genieten van vele soorten dranken: bier in vele varianten (onder meer het heldere [[Na de pioniers|'''ondergistende bier van Heineken''']] en De Koninklijke Nederlandse Beyersche Bierbrouwerij), mineraalwater, melk (van de Amsterdamse Melkinrichting), Rhijnse wijn, warme chocolademelk en diverse merken koffie en thee.  
 +
 
 +
Verder konden bezoekers kennis maken met de [[Een nieuw produkt|'''industriële productie van brood''']] en melk door middel van tentoongestelde apparaten en toestellen; ze konden zich aldus overtuigen van de waarde van de nieuwe machinale en daarmee hygiënische bewerkingen van grondstoffen tot voedingsmiddelen.  
 +
 
 +
De conservenindustrie toonde ingeblikte waren uit binnen-en buitenland. Reclamemateriaal vestigde de aandacht op luxeproducten als chocolade, potjes vleesextract van Kemmerich en koekjes van de Nederlandsche Biscuitsfabriek Amsterdam. De ‘[[Kooklerares tijdens de Eerste Wereldoorlog|'''Tijdelijke Kookschool''']]’ demonstreerde nieuwe manieren van voedselbereiding, gebaseerd op moderne wetenschappelijke inzichten over voedingswaarde.[[Noten TIN20-3-H1#1-2|<sup>[2]</sup>]]  
 +
Vervalsing en gebrekkige hygiëne waren belangrijke [[begrippenlijst#Euvel|euvelen]]. P.F. van Hamel Roos toonde zijn collectie vervalste voedingsmiddelen. Van Hamel beschikte over instrumenten om zulke vervalsingen op te sporen, bezoekers konden hun levensmiddelen door hem laten onderzoeken. Producenten speelden in op het verlangen naar "gezonde" voeding[[Noten TIN20-3-H1#1-3|<sup>[3]</sup>]]  
 +
en adverteerden met slogans als "mikroskopisch en chemisch onderzocht" (Van Ockhuyzen’s kindermeel) en "bereid zonder [[begrippenlijst#Salicyl|salicyl]] of toevoeging van kleurstoffen" (vruchtensiropen van de firma Kraepelien en Holm te Zeist), "uitmuntend van smaak en aanbevolen door de Medische Faculteit" (Minerva-water) of "Chemisch zuiver Kristal-Blok-IJs, geleverd door de Amsterdamsche Kristal-IJsfabriek". Alles bijeen gaf de tentoonstelling een indruk van het aanbod op het gebied van voeding rond 1890.  
 +
 
 
[[afbeelding:05_G357_V_1_13.JPG|thumb|400px|left|Deze schoolkinderen in Oldenzaal werden in 1929 door de franciscanessen bijgevoed.]]
 
[[afbeelding:05_G357_V_1_13.JPG|thumb|400px|left|Deze schoolkinderen in Oldenzaal werden in 1929 door de franciscanessen bijgevoed.]]
  

Versie op 6 apr 2008 21:02