Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De auto als avonturenmachine

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 2: Regel 2:
  
  
[[Afbeelding:eysink_op_de_motor.jpg|280px|thumb|left|De heer Eysink beklimt in den Holland-Engeland-Rit in 1913 foutloos den beruchten 'Kop-Hill' en won den allereersten 'Motor-Beker' voor de beste prestatie van een Nederlander in het buitenland.]]Ten slotte was er [[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Ervaringen met het autorijden|'''het functionele avontuur''']]: de bereidheid om onderweg vanwege een panne te moeten stoppen, de prikkeling van de technische uitdaging van de meestal gemakkelijk op te sporen en te repareren defecten [[Afbeelding:pontje_over_ijssel_1907_1.jpg|280px|thumb|right|W.K.W. Matthes uit Amsterdam met zijn Peugeot bij pontje over de IJssel bij Brummen.]]
+
[[Afbeelding:eysink_op_de_motor.jpg|280px|thumb|left|De heer Eysink beklimt in den Holland-Engeland-Rit in 1913 foutloos den beruchten 'Kop-Hill' en won den allereersten 'Motor-Beker' voor de beste prestatie van een Nederlander in het buitenland.]]Ten slotte was er [[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Ervaringen met het autorijden|'''het functionele avontuur''']]: de [[Afbeelding:pontje_over_ijssel_1907_1.jpg|280px|thumb|right|W.K.W. Matthes uit Amsterdam met zijn Peugeot bij pontje over de IJssel bij Brummen.]]bereidheid om onderweg vanwege een panne te moeten stoppen, de prikkeling van de technische uitdaging van de meestal gemakkelijk op te sporen en te repareren defecten
 
die een zekere [[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Opleidingen voor chauffeurs en autotechnici|'''kennis van het automobiele mechaniek''']] vooronderstelden. Het was dit, vooral mannen aansprekende [[Begrippenlijst#Amalgaam|amalgaam]] van avontuurlijkheid dat aanvankelijk als ‘[[Rol van de racerij bij de ontwikkeling van auto's|'''autosport''']]’ werd gedefinieerd, een definitie die overigens niet vastlag en in de tijd qua samenstelling veranderde en ook per land verschillend werd ingekleurd, zowel door de toeschouwers als door de automobilisten zélf [[Noten H3#3-6|<sup>[6]</sup>]].
 
die een zekere [[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Opleidingen voor chauffeurs en autotechnici|'''kennis van het automobiele mechaniek''']] vooronderstelden. Het was dit, vooral mannen aansprekende [[Begrippenlijst#Amalgaam|amalgaam]] van avontuurlijkheid dat aanvankelijk als ‘[[Rol van de racerij bij de ontwikkeling van auto's|'''autosport''']]’ werd gedefinieerd, een definitie die overigens niet vastlag en in de tijd qua samenstelling veranderde en ook per land verschillend werd ingekleurd, zowel door de toeschouwers als door de automobilisten zélf [[Noten H3#3-6|<sup>[6]</sup>]].

Versie op 26 jul 2006 11:14