Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De auto als speelgoed en statussymbool

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 5: Regel 5:
  
  
Het was deze [[begrippenlijst#bohé­©enistische|bohé­©enistische]] houding van het [[Afbeelding:regelmatigheidsrit_nac.jpg|400px|thumb|right|Regelmatigheidsrit der Ned. Automobiel-Club, Utrecht-Zwolle-Groningen. De eerste van de 32 vertrokken auto's arriveerde 4 uur, 21 minuten en 40 seconden na vertrek met zijn open Spyker-wagen te Groningen.]][[Begrippenlijst#é°¡terlebourgeois|é°¡ter le bourgeois]] door de burgers zélf, dit luidruchtig vertoon van "sportieve" en luxueuze voertuigen, die de meeste Nederlanders, nadat zij van de eerste schrik waren bekomen, in het verkeerde keelgat schoot. Zij kregen de [[De ANWB, van wielrijdersbond naar toeristenbond|ANWB]], die zich ook tegen de [[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): racen en toeren|'''autorace naar Amsterdam''']] had uitgesproken, aan hun zijde. Voor de [[Begrippenlijst#Modellering|modellering]], het [[Begrippenlijst#Trimmen|trimmen]] van het automobilisme om het in een (klein)burgerlijk waardepatroon te laten passen, moest veel werk worden verzet, niet in de laatste plaats onder het snel groeiende bestand aan eigen leden, zoals in het clubblad van de [[De ANWB, van wielrijdersbond naar toeristenbond|ANWB]], De Kampioen, valt na te lezen [[Noten H3#3-12|<sup>[12]</sup>]].  
+
Het was deze [[begrippenlijst#bohé­©enistische|bohé­menistische]] houding van het [[Afbeelding:regelmatigheidsrit_nac.jpg|400px|thumb|right|Regelmatigheidsrit der Ned. Automobiel-Club, Utrecht-Zwolle-Groningen. De eerste van de 32 vertrokken auto's arriveerde 4 uur, 21 minuten en 40 seconden na vertrek met zijn open Spyker-wagen te Groningen.]][[Begrippenlijst#é°¡terlebourgeois|é°¡ter le bourgeois]] door de burgers zélf, dit luidruchtig vertoon van "sportieve" en luxueuze voertuigen, die de meeste Nederlanders, nadat zij van de eerste schrik waren bekomen, in het verkeerde keelgat schoot. Zij kregen de [[De ANWB, van wielrijdersbond naar toeristenbond|ANWB]], die zich ook tegen de [[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): racen en toeren|'''autorace naar Amsterdam''']] had uitgesproken, aan hun zijde. Voor de [[Begrippenlijst#Modellering|modellering]], het [[Begrippenlijst#Trimmen|trimmen]] van het automobilisme om het in een (klein)burgerlijk waardepatroon te laten passen, moest veel werk worden verzet, niet in de laatste plaats onder het snel groeiende bestand aan eigen leden, zoals in het clubblad van de [[De ANWB, van wielrijdersbond naar toeristenbond|ANWB]], De Kampioen, valt na te lezen [[Noten H3#3-12|<sup>[12]</sup>]].  
 
Zonder dit proces van wat wij "de inburgering van de auto" noemen, kan de explosie van automobiliteit die tweemaal zou optreden ([[De auto in het interbellum (1918-1940): De doorbraak van het automobilisme|'''kort na 1923''']] en vervolgens [[De auto na 1945: Mobiliteitsexplosie|'''kort na 1957''']]), niet goed worden begrepen.
 
Zonder dit proces van wat wij "de inburgering van de auto" noemen, kan de explosie van automobiliteit die tweemaal zou optreden ([[De auto in het interbellum (1918-1940): De doorbraak van het automobilisme|'''kort na 1923''']] en vervolgens [[De auto na 1945: Mobiliteitsexplosie|'''kort na 1957''']]), niet goed worden begrepen.

Versie op 23 jul 2007 14:15