Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Ervaringen met het autorijden

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
k
Regel 3: Regel 3:
  
  
[[Afbeelding:darrack_op_sleeptouw.jpg|450px|thumb|right|Darrack op sleeptouw.]]<gflash>420 360 http://www.ncad.nl/wiki/images/2/2d/Autoverkeer.swf</gflash>Het heeft er alle schijn van dat het technische-functionele deel van het [[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De auto als avonturenmachine|autoavontuur]] aanvankelijk werd gemodelleerd door de tegenstrever van de ANWB, de grootburgerlijke (K)NAC. Die probeerde bijvoorbeeld door het regelmatig organiseren van betrouwbaarheidsritten aan te tonen dat het met het functionele avontuur wel meeviel. Dat wordt bevestigd door de vragenrubriek van de Kampioen, waarin, in 1905 bijvoorbeeld, slechts 30 van de 313 ingezonden vragen de autotechniek betroffen (en meer dan het dubbele de motorfietstechniek). Niettemin laat deze rubriek zien met welke technische problemen de eerste autogebruikers worstelden. Hoofdprobleem was de elektrische installatie (accu’s, bougies), gevolgd door de brandstof, die dikwijls met speciale toevoegingen aan de persoonlijke behoefte van de gebruiker werd aangepast. Zo werd soms [[Begrippenlijst#Picrinezuur|picrinezuur]] toegevoegd, een aan de racerij ontleende truc om het motorvermogen op te voeren [[Noten H3#3-29|<sup>[29]</sup>]]
+
[[Afbeelding:darrack_op_sleeptouw.jpg|400px|thumb|right|Darrack op sleeptouw.]]<gflash>420 360 http://www.ncad.nl/wiki/images/2/2d/Autoverkeer.swf</gflash>Het heeft er alle schijn van dat het technische-functionele deel van het [[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De auto als avonturenmachine|autoavontuur]] aanvankelijk werd gemodelleerd door de tegenstrever van de ANWB, de grootburgerlijke (K)NAC. Die probeerde bijvoorbeeld door het regelmatig organiseren van betrouwbaarheidsritten aan te tonen dat het met het functionele avontuur wel meeviel. Dat wordt bevestigd door de vragenrubriek van de Kampioen, waarin, in 1905 bijvoorbeeld, slechts 30 van de 313 ingezonden vragen de autotechniek betroffen (en meer dan het dubbele de motorfietstechniek). Niettemin laat deze rubriek zien met welke technische problemen de eerste autogebruikers worstelden. Hoofdprobleem was de elektrische installatie (accu’s, bougies), gevolgd door de brandstof, die dikwijls met speciale toevoegingen aan de persoonlijke behoefte van de gebruiker werd aangepast. Zo werd soms [[Begrippenlijst#Picrinezuur|picrinezuur]] toegevoegd, een aan de racerij ontleende truc om het motorvermogen op te voeren [[Noten H3#3-29|<sup>[29]</sup>]]

Versie op 17 jul 2006 13:59