Zelfbediening als innovatieknooppunt

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 2: Regel 2:
  
  
De eerste zelfbedieningswinkel in Nederland opende in 1947 zijn deuren. Het zelfbedieningssysteem kan worden gezien als een innovatieknooppunt dat overdekt raakte met nieuwe technieken. De nieuwe problemen en mogelijkheden die hieruit ontstonden, leidden op hun beurt weer tot verdere technische ontwikkelingen. Enkele terreinen waarop technische ontwikkelingen plaatsvonden die te maken hebben met de opkomst van de zelfbediening en de supermarkt, zijn:
+
De eerste [[De opkomst van de zelfbediening|'''zelfbedieningswinkel''']] in Nederland opende in 1947 zijn deuren. Het zelfbedieningssysteem kan worden gezien als een innovatieknooppunt dat overdekt raakte met nieuwe technieken. De nieuwe problemen en mogelijkheden die hieruit ontstonden, leidden op hun beurt weer tot verdere technische ontwikkelingen. Enkele terreinen waarop technische ontwikkelingen plaatsvonden die te maken hebben met de opkomst van de zelfbediening en de supermarkt, zijn:
  
  
Regel 14: Regel 14:
  
  
•Innovaties in het externe transport (zie blauwe vlakken): Het externe transport diende eveneens te worden uitgebreid en aangepast. Zo vereisten locaties buiten stadscentra dat de consument in het bezit van een auto was. Naast grootschaliger faciliteiten voor het transport van goederen naar winkels, was gekoeld of bevroren transport (zie blauwe kolom: de koelketen) noodzakelijk voor het behoud van de kwaliteit van gekoelde verse of diepvriesproducten (zie oranje kolom). Vaak werden deze producten ook gekoeld verpakt (zie rode kolom). Eenmaal aangekomen bij de winkel dienden deze producten nog steeds voortdurend te worden gekoeld. Zo werden gekoelde lopende banden ingezet voor het transport naar en van magazijnen (zie bruine kolom) en bezaten winkels soms koelcellen ter grootte van een kamer, waar producten werden bewerkt en/of verpakt voor de uitstalling in de koelvitrines en vriesinstallaties in de winkel zelf (zie groene kolom). Consumenten konden voor deze producten in de winkel vaak speciale tassen aanschaffen, zodat de juiste temperatuur behouden bleef, ongeacht de duur van het winkelen. Deze koelketen eindigde bij de koelkast (met vriesvak), een innovatie die de consument in staat stelde de producten thuis gekoeld of eventueel bevroren te bewaren (zie blauwe kolom). De koelketen vormt het meest frappante voorbeeld van de ‘hightech-logistiek’ die zo typerend is voor de twintigste eeuw.
+
•Innovaties in het externe transport (zie blauwe vlakken): Het externe transport diende eveneens te worden uitgebreid en aangepast. Zo vereisten locaties buiten stadscentra dat de consument in het bezit van een[[De gepersonaliseerde auto|''' auto''']] was. Naast grootschaliger faciliteiten voor het transport van goederen naar winkels, was gekoeld of bevroren transport (zie blauwe kolom: de koelketen) noodzakelijk voor het behoud van de kwaliteit van gekoelde verse of diepvriesproducten (zie oranje kolom). Vaak werden deze producten ook gekoeld verpakt (zie rode kolom). Eenmaal aangekomen bij de winkel dienden deze producten nog steeds voortdurend te worden gekoeld. Zo werden gekoelde lopende banden ingezet voor het transport naar en van magazijnen (zie bruine kolom) en bezaten winkels soms koelcellen ter grootte van een kamer, waar producten werden bewerkt en/of verpakt voor de uitstalling in de koelvitrines en vriesinstallaties in de winkel zelf (zie groene kolom). Consumenten konden voor deze producten in de winkel vaak speciale tassen aanschaffen, zodat de juiste temperatuur behouden bleef, ongeacht de duur van het winkelen. Deze koelketen eindigde bij de koelkast (met vriesvak), een innovatie die de consument in staat stelde de producten thuis gekoeld of eventueel bevroren te bewaren (zie blauwe kolom). De koelketen vormt het meest frappante voorbeeld van de ‘hightech-logistiek’ die zo typerend is voor de twintigste eeew.
 
+
----
+

Versie op 11 apr 2008 13:57